14.12.2019
2019 was een topjaar voor vrouwelijke regisseurs
Volgens een onderzoek van IndieWire was 2019 een topjaar voor vrouwelijke regisseurs. 19 van de ongeveer 125 studiofilms met een grootschalige bioscooprelease werden namelijk ingeblikt door een vrouw.
Samen zijn ze goed voor een box-office-opbrengst van 1,7 miljard dollar. Zonder uitschieters als Ryan Fleck en Anna Bodens Captain Marvel en Chris Buck en Jennifer Lee’s Frozen II brengt de rest nog altijd 800 miljoen dollar op.
In 2018 telden alle door vrouwen geregisseerde films gezamenlijk minder dan 300 miljoen dollar in het laatje en in 2017 waren ze zonder Patty Jenkins’ Wonder Woman goed voor minder dan 800 miljoen dollar.
Dit jaar wordt verwacht dat 12 films van regisseuses, waaronder het nog te verschijnen Little Women van Greta Gerwig en Black Christmas van Sophia Takal, tot de 100 lucratiefste van het jaar zullen behoren. Vorig jaar waren dat er slechts drie en het jaar daarvoor acht.
In 2019 brachten drie films met een vrouwelijke regisseur meer dan 100 miljoen dollar op aan de Amerikaanse box-office: Captain Marvel, Lorene Scafaria’s Hustlers en Frozen II.
In 2018 haalde enkel Ava DuVernays A Wrinkle in Time de kaap van de 100 miljoen dollar in en 2017 enkel Wonder Woman en Trish Sie’s’ Pitch Perfect III.
Frozen II wordt zelfs de lucratiefste door een vrouw geregisseerde film aller tijden, gevolgd door Frozen, Captain Marvel en Wonder Woman. Elke film in de top vier bracht ruim 400 miljoen dollar op in de VS.
Tot slot bewijst 2019 dat vrouwelijke regisseurs uiteenlopende genres aankunnen. Zo waren er succesvolle animatiefilm (Abominable, Frozen II), misdaadfilms (Miss Bala, The Kitchen, Queen & Slim), biopics (A Beautiful Day in the Neighborhood, Harriet), een horrorfilm (Black Christmas) en een actiefilm (Charlie’s Angels).
Bron: IndieWire