Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

03.04.2019

En de best bekeken Vlaamse films van 2018 waren…

door Vertigo

In 2018 trokken Vlaamse producties en coproducties ruim 2,2 miljoen bezoekers naar de Belgische bioscopen, een stijging van 38% ten opzichte van de 1,7 miljoen bezoekers in 2017. Op de Vlaamse televisieomroepen waren het afgelopen jaar 94 Vlaamse speelfilms, 23 korte films en 21 VAF- of Screen Flanders-gesteunde reeksen te zien. Deze en veel meer cijfers worden vandaag gepubliceerd in het VAF Jaarverslag 2018.

De top drie van best bekeken Vlaamse speelfilms in de Belgische bioscopen in 2018 bestaat uit Patser (366.113 bezoekers), Niet schieten (356.166 bezoekers in 2018, 401.136 tot 1 maart 2019) en Girl (248.003 bezoekers in 2018, 276.731 tot 1 maart 2019).

De best bezochte documentaire in de bioscopen was Hoop doet leven (22.922 bezoekers), gevolgd door Rabot (12.596) en Manu (2.423). Bij de animatiefilms werd Rikkie de ooievaar het best bezocht (47.104 bezoekers), gevolgd door Ploey-You Never Fly Alone (12.596).

Door het relatief lage aantal releases vertoont het bezoekerstotaal voor Vlaamse films van jaar tot jaar sterke pieken en dalen. Het afgelopen jaar werd ook een sterke overloop opgetekend: in 2018 gerealiseerde bezoekerscijfers van films die eind 2017 in de zalen verschenen, zoals FC De Kampioenen 3: Kampioenen Forever en K3 Love Cruise. De overloop was goed voor 20% van het totale resultaat.

Op televisie was de best bekeken Vlaamse speelfilm het door Screen Flanders gesteunde FC De Kampioenen 2: Jubilee General (1.203.792 kijkers), op afstand gevolgd door De Witte van Sichem uit 1980 (810.734) en Koko Flanel uit 1990 (669.417). De best bekeken documentaire op televisie was We Will Remember Them (167.462 kijkers).

Ten slotte was FC De Kampioenen 3: Kampioenen Forever de meest opgevraagde Vlaamse speelfilm via VOD, zowel bij Proximus als bij Telenet. Andere titels die het in 2018 goed deden op VOD zijn Patser, De buurtpolitie: de tunnel, Het tweede gelaat, K3 Love Cruise en Le fidèle.

Internationaal deden Vlaamse films en tv-reeksen het uitzonderlijk goed in 2018. Maar liefst vijf Vlaamse (co)producties gingen in wereldpremière tijdens het Festival van Cannes. De grote blikvanger was Girl, dat vier prijzen wegkaapte in de Officiële Selectie waaronder de Caméra d’Or voor beste debuut. Het was de start van een internationale succescarrière voor Girl, met o.a. prestigieuze prijzen op de festivals van Londen, San Sebastián en Zürich, de debuutprijs van de European Film Awards en nominaties voor de Golden Globes en de Césars.

Daarnaast vielen ook enkele animatieprojecten op: Ce magnifique gâteau! ging in wereldpremière in Cannes, kaapte een European Animation Award weg en werd genomineerd voor een Annie Award, terwijl Bloeistraat 11 in Annecy werd bekroond met de Cristal du court métrage.

De korte experimentele film It en de documentaire Ceres werden geselecteerd voor de Berlinale en Sakawa ging in wereldpremière tijdens IDFA. Fictiereeks De dag was geselecteerd voor Séries Mania en Undercover stond op het programma van het nieuwe Canneséries-festival.

Vlaamse (co)producties werden met 71 verschillende titels in totaal 104 keer geselecteerd voor de 40 meest belangrijke internationale film- en televisiefestivals, waaronder die van Cannes, Toronto, Berlijn, enz. In totaal werden in 2018 wereldwijd bijna 300 prijzen uitgereikt aan Vlaamse (co)producties.

Ten slotte liet Vlaams talent zich ook buiten de landsgrenzen opmerken. Adil El Arbi en Bilall Fallah werden begin 2018 door Variety getipt als een van de ‘10 Directors to Watch’ en werken sindsdien aan de regie van Bad Boys For Life.

Felix van Groeningen kreeg de Hollywood Breakthough Director Award voor zijn Amerikaans debuut Beautiful Boy. De coproductie Kursk, met Matthias Schoenaerts in de hoofdrol, ging in Toronto in wereldpremière en regisseur Gilles Coulier tekende een contract bij het Britse Independent Talent Group.