Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

01.09.2021

1917-scenariste openhartig over thematiek Edgar Wrights Last Night in Soho

door Vertigo

Volgens coscenariste Krysty Wilson-Cairns (1917) gaat Edgar Wrights psychologische thriller Last Night in Soho over de uitbuiting van vrouwen en andere onderdrukte bevolkingsgroepen.

Het verhaal draait rond een aspirant-modeontwerpster (Thomasin McKenzie) die geobsedeerd is door de jaren zestig en door een mysterieuze connectie met een zangeres (Anya Taylor-Joy) in het Londen van de Swinging Sixties belandt.

“Ik vind dat er niet genoeg over uitbuiting wordt gepraat en dat er niet genoeg films of series over worden gemaakt,” zegt Wilson-Cairns aan het Britse filmmagazine Empire. “De volledige impact ervan ontgaat ons.”

“We moeten erover praten in fictie omdat mensen nu eenmaal op die manier leren omgaan met dingen waar ze niet rechtstreeks mee in contact komen,” vervolgt ze. “In Last Night in Soho moesten we het thema wel aansnijden omdat uitbuiting in de jaren zestig schering en inslag was.”

Wilson-Cairns prijst de manier waarop Wright de hoofdpersonages benaderde. “Het was belangrijk dat het verhaal rond twee sterke vrouwen draaide, maar het was nog belangrijker dat het verhaal goed werd verteld en dat de personages interessant waren,” zegt ze.

“Als de film enkel over vrouwelijke personages ging uit een soort van plichtsbesef, zou ik er niet aan hebben meegewerkt,” vervolgt ze. “Ik bewonder Edgar omdat hij het anders zag en de uitdaging is aangegaan.”

Bekijk een nieuwe still uit Last Night in Soho hieronder:

Bron: Empire