Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

31.10.2017

Waarom de VHS-hoezen van horrorfilms er zo aantrekkelijk uitzagen

door Steven Tuffin

In onze zoektocht naar de perfecte Halloweenfilm worden we tegenwoordig overvloedig geholpen door allerhande lijstjes op het internet. Lang lang geleden hing je af van de lokale videotheek en besliste je op basis van de hoes van de video.

Onderstaand video-essay gaat in op het artwork van VHS-cassettes. Die maken blijkbaar gebruik van een bekende marketingstrategie, de AIDA-methode: Attention, Interest, Desire en Action.

Voor de eerste pijler, aandacht, zorgt een opvallende vormgeving, zoals de knaloranje vormgeving van John Carpenters Halloween. Om interesse te wekken gaat men in tegen verwachtingen, verlangen proberen de marketeers te verkrijgen door positieve recensies op de hoes te plaatsen en tot actie roepen ze op met leuzen als “Je moet het zien om het te geloven.”

Bron: The Playlist

Lees meer over: