Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

03.05.2018

Cate Blanchett is duidelijk geen fan van Harvey Weinstein

door Vertigo

Todd Haynes’ romantisch drama Carol viel goed in de smaak bij de pers, maar was geen groot box-office-succes. De film bracht in de Verenigde Staten een teleurstellende 12,7 miljoen dollar op. Hoofdrolspeelster Cate Blanchett suggereerde onlangs dat de betrokkenheid van producent Harvey Weinstein daar misschien wel voor iets tussen zat.

“Ik was teleurgesteld toen ik hoorde dat hij een van de producenten zou zijn,” zei de actrice, die al eerder samenwerkte met Haynes aan de eigenzinnige Bob Dylan-biopic I’m Not There. “Ten eerste heeft Weinstein I’m Not There volgens mij nooit echt begrepen of gesteund en ten tweede begonnen er toen al negatieve geruchten rond hem te circuleren.”

Weinstein en Blanchett hadden allesbehalve een goeie werkrelatie. De gewezen studiobons zou zich ook tegenover haar ongepast hebben gedragen. De actrice ging niet in detail, maar zij dat er wrijving tussen de twee ontstond omdat ze niet wou doen wat hij haar vroeg. Bovendien was Weinstein de producent van een aantal films waar Blanchett in meespeelde en waar ze dus naar eigen zeggen niks over mocht beslissen. Ze verduidelijkte niet over welke films het ging, maar het zou om Anthony Minghella’s The Talented Mr. Ripley en Martin Scorsese’s The Aviator kunnen gaan.

Blanchett hoopt in elk geval dat Weinstein in de gevangenis belandt. “Verkrachting van minderjarigen is nog altijd een misdaad, voor zover ik weet,” zei de actrice. “Ik vind het belangrijk dat mensen door het rechtssyteem worden veroordeeld. Het is een belangrijke pijler van de democratie die we in stand moeten houden, omdat hij uit allerlei hoeken bedreigd wordt.”

Gelukkig voor Carol kreeg de film een tweede kans op Netflix en heeft hij er zijn publiek gevonden. “Ik ben nog nooit zo veel aangesproken in de supermarkt over een film dan over Carol,” zei Blanchett, binnenkort juryvoorzitter van de Officiële Competitie in Cannes. “Een tegenvallende box-office-opbrengst betekent niet langer dat een film nergens terecht zal komen. Er zijn zodanig veel platformen tegenwoordig dat we het succes van een film op verschillende manieren moeten meten.”

Bron: IndieWire