12.03.2024

The Sweet East: Moderne Alice in Wonderland vat krankzinnigheid hedendaagse VS perfect (recensie)

Good Timedirector of photography Sean Price Williams bewijst zich nu ook als regisseur met The Sweet East, zo’n typische indie vol knap camerawerk (van Williams zelf) en rijzende sterren als Talia Ryder (Never Rarely Sometimes Always), Jacob Elordi (Priscilla, Saltburn), Simon Rex (Red Rocket), Ayo Edebiri (The Bear) en Earl Cave (The True History of the Kelly Gang). Dit beloftevolle debuut zal echter niet ieders meug zijn.

Het resultaat is als een modern, realistisch en bij momenten surrealistisch Alice in Wonderland-achtig sprookje. Middelbare schoolstudente Lilian brengt met haar klas een bezoek aan Washington. Ze laat haar medeleerlingen voor wat ze zijn en bezoekt een bar. Daar valt een gewapende man binnen die beweert dat er pedofielen in de kelder hun gang gaan. Lilian kan ontsnappen met de hulp van een punker-activist die haar later betrekt bij een actie. Het is de eerste van meerdere ontmoetingen met mensen die iets van haar willen.

Zo botst ze ook nog op een extreemrechts professor, idealistische filmmakers, gewelddadige skinheads, geheimzinnige moslims en bizarre monniken: krankzinnig Amerika in een notendop. Maar de avonturen lijken Lilian amper te raken en ze weet wie ze ook tegenkomt slim te bespelen. Het lijkt wel een realistische droom waarin ze zich bevindt. Williams bevestigt dat ook na een tijdje met een compleet absurde geweldsscène die de commerciële Amerikaanse cinema perfect samenvat.

The Sweet East doet wat de fotografie betreft denken aan films uit de vroege jaren zeventig. Op narratief vlak merk je dan weer de invloed van de Nouvelle Vague-cinema van Jacques Rivette, Jean-Luc Godard en Louis Malle. Het is geen toeval dat scenarist Nick Pinkerton een filmcriticus is. Hij voegde bovendien stijlfiguren uit en knipogen naar de stille cinema aan toe.

Het eindresultaat voelt berekend aan, maar er zit ook een zekere willekeur in. Een echte finale krijgen we niet omdat een concrete afsluiter waarschijnlijk te Hollywood zou geweest zijn. Je moet het dus stellen met een filmdroom waaruit je zelf dient te destilleren wat de ‘boodschap’ is. Sommige mensen zullen The Sweet East een meesterwerk vinden, in mijn ogen is het een satirische spielerei van getalenteerde mensen die niet goed wisten wat ze nu juist wilden vertellen.

Good Timedirector of photography Sean Price Williams brengt in zijn satirische regiedebuut het Alice in Wonderland-achtige verhaal van een studente die een trip door bizar Amerika maakt. Een hutsepot van filmische invloeden: van de stille cinema over de Nouvelle Vague tot de Amerikaanse bloeiperiode in de jaren zeventig.

Regie Sean Price Williams
Cast Talia Ryder, Jacob Elordi, Simon Rex
Speelduur 1u44