19.01.2016

The Danish Girl

Een romantisch drama over twee kunstschilders, het is gefundenes Fressen voor iemand als Tom Hooper. Het gegeven biedt hem elk excuus om zijn lieflijkste beeldtaal boven te halen, temeer omdat de artiesten in kwestie ook bekend stonden om hun fraaie taferelen. Alhoewel, Gerda Wegener (Alicia Vikander) tekende ook een portfolio ondeugende erotische prenten bij elkaar, maar die veegt Hooper zorgvuldig onder het tapijt. De inspiratiebronnen die wel tellen voor The Danish Girl zijn Gerda’s sensuele vrouwenportretten en de sfeervolle landschappen waarmee haar echtgenoot Einar Wegener (Eddie Redmayne) naam maakte.

We bevinden ons in Kopenhagen in de jaren twintig. De Wegeners vormen een gevierd en gelukkig echtpaar dat ongeveer alles heeft wat het zich maar kan wensen. Hun relatie wordt echter onmogelijk wanneer Einar een vrouwelijk alter ego ontwikkelt. Lili Elbe heet ze, en met het verstrijken van de tijd neemt ze steeds meer Einars persoonlijkheid over. Wat begon als een prikkelend spelletje evolueert zo naar een dramatische breuk.

danish girl

The Danish Girl maakt het zichzelf en de kijker vooral niet te moeilijk. Hooper kiest voluit voor een veilig klassieke stijl en geeft op elk moment duidelijk aan wat het publiek moet denken en voelen. Soms overdrijft hij daarin, met name naar het einde van de film, wanneer de muziek het commando overneemt. Dat The Danish Girl net daar door het ijs zakt, hoeft dan ook niet te verbazen.

Het is echter niet Hoopers regie of de visuele stijl die het verschil moeten maken in dit kostuumdrama. Als The Danish Girl voor het grootste deel van de tijd een warmhartig, meeslepend en aandoenlijk liefdesverhaal is, dankt hij dat in de eerste plaats aan zijn geweldige cast. En niemand — zeker niet Matthias Schoenaerts — zal er iets op tegen hebben dat Eddie Redmayne met alle aandacht gaat lopen. Wat de Britse acteur met zijn ogen alleen al laat zien, is de Oscarnominatie meer dan waard.

Tom Hooper is vooral bekend als de regisseur van The King’s Speech en dit historische drama sluit zich daar netjes bij aan, zij het met minder uitgesproken humor. Eddie Redmayne is niet minder dan fenomenaal in de titelrol.

Regie Tom Hooper
Cast Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts
Speelduur 1u59