Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

12.06.2017

Sofia Coppola, Denis Villeneuve en co kiezen beste films 21e eeuw

door Vertigo

De New York Times vroeg zes regisseurs wat zij tot nu toe de beste films van de 21e eeuw vonden. Hun – soms verrassende – antwoorden vind je hieronder.

Antoine Fuqua (Training Day, The Magnificent Seven)

Fugua vertelt dat z’n filmsmaak erg breed is. Hij houdt zowel van karakterdrama’s zoals There Will Be Blood als van entertainment zoals Gravity, Avatar en Gladiator. “Uiteindelijk hou ik er van om net zoals iedereen met een bak popcorn te genieten van all things Hollywood”, lacht hij.

Op de eerste plaats zet hij Fences omdat de film hem herinnerde aan zijn kindertijd in Pittsburgh. “Denzel Washington heeft hier topwerk geleverd als regisseur”, vertelt hij. Op de tweede plaats vinden we Slumdog Millionaire: “Een ontroerende film, die oprecht, gevaarlijk en entertainend is.” De top drie wordt vervolledigd door Beasts of the Southern Wild: “Die film is zo fantasierijk en ontroerend, zonder beroep te doen op de typische Hollywoodtrucjes. Straf!”

Zijn volledige top 10 ziet er zo uit:

1. Fences (2016)

2. Slumdog Millionaire (2008)

3. Beasts of the Southern Wild (2012)

4. Zero Dark Thirty (2012)

5. Avatar (2009)

6. Munich (2005)

7. There Will Be Blood (2007)

8. The Pianist (2002)

9. Eastern Promises (2007)

10. Gladiator (2000)

 

Sofia Coppola (Lost In Translation, The Beguiled)

Sofia Coppola houdt in de eerste plaats van subtielere films. Toch kan ze ook geraakt worden door allerlei genres: “Voor het opstellen van deze lijst heb ik me gewoon afgevraagd van welke films ik de afgelopen vijftien à twintig jaar echt genoten heb. Ik vind dingen inspirerend, vooral wanneer ze mijlenver verwijderd zijn van de films die ik zelf maak.”

In haar lijstje – ze houdt niet van rangordes – staat onder andere Turist omdat er volgens Coppola steengoed in geacteerd wordt. “Er zitten zoveel details in die film, dat vind ik echt geweldig.” Daarna volgen onder andere Das weisse Band omwille van de prachtige zwart-witbeelden en The Savages om de sterke acteerprestaties van Laura Linney en Philip Seymour Hoffman.

Haar volledige lijstje:

Turist (2014)

Das weisse Band (2009)

The Savages (2007)

Gegen die Wand (2005)

Daddy’s Home (2015)

Under the Skin (2014)

The Incredibles (2004)

Together (2001)

Grizzly Man (2005)

Ida (2004)

Fish Tank (2010)

Ex Machina (2015)

 

Paul Feig (BridesmaidGhostbusters)

Paul Feig noemt zichzelf een niet-kritische regisseur: “Ik hou van happy ends, romantiek en feelgoodfilms. Ik vind een film echt goed wanneer ik vergeet dat ik ernaar zit te kijken. Of wanneer ik me afvraag: hoe doen ze dat in godsnaam?”

Onder Feig z’n favoriete films vinden we onder andere This Is the End terug: “Elke tien à vijftien jaar neemt het komediegenre een grote stap voorwaarts omdat een bepaalde film een groot risico neemt. This Is the End is zo’n film”, vertelt hij daarover.

Ook Amélie kon z’n hart bekoren: “Ik werd meteen verliefd op Audrey Tatou. Ze acteert zo goed! Bovendien is alles ontzettend stijlvol in beeld gebracht.” Daarnaast krijgt Love Actually een vermelding omdat de regisseur nog altijd niet snapt hoe je verschillende verhaallijnen tot zo’n mooi geheel kan verweven. Casino Royale zou Feig dan weer elke dag kunnen herbekijken: “Daniel Craig is veruit m’n favoriete Bond!”

Zijn volledige lijstje:

1. Napoleon Dynamite (2014)

2. Moulin Rouge (2001)

3. Sing Street (2016)

4. Deadpool (2016)

5. This Is the End (2013)

6. Amélie (2001)

7. Love Actually (2003)

8. A Single Man (2009)

9. Moon (2009)

10. Casino Royale (2006)

11. Mustang (2015)

 

4. Denis Villeneuve (ArrivalBlade Runner 2049)

Vileneuve twijfelt tussen There Will Be Blood en No Country for Old Men (beiden uit 2007) als topfavoriet: “Ik baseer mij op de impact die deze films vandaag de dag nog altijd op mij hebben. De tijd zal uitwijzen welke ik uiteindelijk de beste vind. In There Will Be Blood zitten scènes die me omverbliezen, alsof er een kogel door m’n hoofd geschoten werd. Ik denk dan aan dat moment waarop Daniel Day-Lewis een baby doopt met olie. Bij het bekijken van No Country for Old men kreeg ik hetzelfde gevoel. Ik word nog altijd achtervolgd door dat beeld van die flik die vermoord wordt door Javier Bardem terwijl z’n schoenen zwarte strepen achterlaten op de vloer.”

Een andere topper volgens Villeneuve is Un prophète uit 2010. “Dat hert dat in slow motion gedood wordt door een auto is een van de beste shots van het voorbije decennium. Net zoals wanneer Scarlett Johansson in een poel van duisternis duikt in Under the Skin (2014)”, aldus de regisseur.

Andere films die de regisseur aanhaalt zijn Dogtooth (2010), Dogville (2004), Children of Men (2006), Inception (2010) en Amores Perros (2001).

 

5. Brett Ratner (Rush Hour, Hercules)

Ratner zet de documentaire The Kid Stays in the Picture op de eerste plaats . “Het is een van de meest baanbrekende docu’s ooit gemaakt”, zegt hij. “De techniek om foto’s te gebruiken en die vervolgens tot leven te laten kom was toen nog nooit gezien.” Op de tweede plaats zet hij The Pianist – “Een van de beste films ooit over de Holocaust.” – gevolgd door The Hangover en Borat – “Twee geniale komedies”.

Zijn volledige top 10:

1. The Kids Stays in the Picture (2002)

2. The Pianist (2002)

3. The Hangover (2009)

4. Borat (2006)

5. The Social Network (2010)

6. Y Tu Mama Tambien (2002)

7. Sexy Beast (2001)

8. Birth (2004)

9. Roman Polanski: Wanted and Desired (2008)

10. Kill Bill: Vol. 1 (2003)

 

6. Alex Gibney (Taxi to the Dark Side, Going Clear: Scientology and the Prison of Belief)

Gibney houdt niet van lijstjes. “Ik heb enkele films geselecteerd die me diep ontroerd hebben”, vertelt hij. “Velen daarvan zijn documentaires, omdat die vaak diepgaander zijn en vernieuwender qua vorm dan fictie.”

Ook de horrorfilm Pan’s Labyrinth liet een diepe indruk op hem na. Net als Michael Clayton, volgens de regisseur een uitstekende film over corruptie. “Mijn favoriete scène is die waarin George Clooney een cliënt aanpakt die enorm arrogant is. Je begrijpt er meteen de financiële crisis van 2008 een pak beter door”, vertelt hij.

Zijn lijstje (in willekeurige volgorde):

City of God (2003)

Michael Clayton (2007)

Pan’s Labyrinth (2006)

No Country for Old Men (2007)

The Grand Budapest Hotel (2014)

I Am Not Your Negro (2017)

Nostalgia for the Light (2011)

Waltz With Bashir (2008)

Iraq in Fragments (2006)

Grizzly Man (2005)

Heart of a Dog (2015)

The Big Short (2015)

 

Bron: The New York Times