Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

15.06.2017

Rotten Tomatoes-studie uit 2015 kwam tot bizarre conclusie

door Vertigo

Rotten Tomatoes is een vreselijk onderdeel van de hedendaagse filmcultuur. Het vernietigt onze business.”

Die straffe quote van Rush Hour 3-regisseur Brett Ratner bracht een tijdje geleden een hele discussie op gang, die ondertussen nog steeds aan de gang is.

Verschillende Hollywoodstudio’s zijn ervan overtuigd dat de vernietigende recensies voor recente films als Baywatch en The Mummy zorgden dat ze flopten. Dat Rotten Tomatoes alle besprekingen verzamelt en er zo voor zorgt dat bioscoopbezoekers pijlsnel kunnen zien wat de critici goed en slecht vinden, lijkt daarbij de ultieme doorn in het oog

De discussie is echter niet nieuw. Vanity Fair onthult dat 20th Century Fox in 2015 al een studie bestelde die het effect van Rotten Tomatoes op de box office-resultaten moest onderzoeken. De conclusie was dat de invloed van dergelijke sites in de toekomst alleen maar groter zal worden.

“De kracht van Rotten Tomatoes zal blijven groeien”, staat er in de studie te lezen. “Heel wat millenials speuren het internet af vooraleer ze geld uitgeven. Dat geldt zowel voor een restaurant- of bioscoopbezoek en het kopen van games, make-up, kledij, enzovoort. Die trend zal niet veranderen wanneer ze ouder worden.”

De studie reikt ook een mogelijke oplossing aan. “Geef de critici geen kans om je knock-out te slaan. Hoewel het moeilijk is om je film niet op voorhand aan recensenten te tonen, kan het nu helpen om op z’n minst op de openingsdag nog goed te scoren”, besluiten de onderzoekers.

Met alle respect, maar is gewoon goeie films maken geen betere oplossing?

Bron: The Playlist