15.02.2017

Recensie Tramontane

De titel van dit langspeeldebuut van Libanees cineast Vatche Boulghourjian verwijst naar een hinderlijke noordenwind, maar ook naar het effect dat die wind heeft op zeelieden. Maar Tramontane verwijst onrechtstreeks ook naar de verwarring die ontstaat wanneer je figuurlijk het noorden kwijt bent. En dat is nu net wat het hoofdpersonage van deze metaforische zoektocht overkomt.

In het begin van de film worden we geïntroduceerd aan de blinde muzikant Rabih (Barakat Jabbour) die de kans krijgt om naar Europa te reizen voor een concert. Maar hij krijgt zijn paspoort niet omdat zijn identiteitskaart mogelijk vervalst is. In Dardenne-stijl gaat de jongen op zoek naar een oplossing voor zijn probleem. En dat is het vinden van zijn geboortebewijs. Hij stapt naar zijn moeder die moet bekennen dat het geboortebewijs vernietigd werd in de burgeroorlog en dat zij niet zijn echte moeder is. Op die manier wordt Rabih naar het verleden geslingerd, een verleden dat hem onbekend was.

Boulghourjian ziet de zoektocht uiteraard veel breder. Het is niet alleen Rabih die in zich een zeer verwarrende situatie bevindt, maar ook Libanon zelf. De oudere generaties Libanezen doen immers alle moeite om de vreselijke situaties tijdens de burgeroorlog te vergeten of te camoufleren. Maar daardoor krijgen de jongeren te kampen met identiteitsverlies. Ze worden letterlijk blind voor wie ze zijn of waar ze vandaan komen.

Regisseur Boulghourjian toont zich ook op andere vlakken een zeer ambitieus filmmaker. Wat begint als een plaatselijke zoektocht naar een nieuw paspoort, wordt al snel een mysterieuze roadmovie en een visueel portret van hedendaags Libanon.

Die enorme gelaagdheid maakt van Tramontane een interessante film, ook al zijn er zeker een paar hindernissen. De muziek, die duidelijk symbool staat voor het optimisme van de jonge Libanezen, vraagt wat geduld van ons Europeanen en het tempo van de vertelling is niet altijd even gestroomlijnd.

De Libanese cineast Vatche Boulghourjian onderzoekt in zijn debuut de trauma’s van het moderne Libanon via het verhaal van een blinde zanger die op zoek gaat naar zijn ware identiteit. Dit sobere psychologische drama houdt het midden tussen Lion en Le ls de l’autre.

Regie Vatche Boulghourjian
Cast Barakat Jabbour, Julia Kassar, Toufic Barakat
Speelduur 1u45