17.05.2017

Recensie Their Finest

De Deense Lone Scherfig, lid van de Dogma 95-bende, staat nu vooral bekend als scenariste-cineaste van romantische komedies met een tragische ondertoon. Italian for Beginners, Willbur Wants to Kill Himself, One Day en An Education waren bescheiden producties die fraaie recensies opleverden en het goed deden bij het publiek.

De Britse indieproducent Stephen Woolley deed dan ook een beroep op Scherfig voor de verfilming van het boek Their Finest Hour and a Half van Lissa Evans, een vrolijk, maar bij momenten ook tragisch verslag van het maken van een Britse propagandafilm tijdens WO II. Alleen… zou jij een Deense een film toevertrouwen die Britser moest worden dan fish and chips, David Attenborough én Big Ben? Het was een berekend risico voor Woolley. In An Education had Scherfig al bewezen dat ze Britishness naar haar hand kon zetten en het bronmateriaal bood alle nodige ingrediënten om de juiste toon te bereiken. Voor de mix van romantiek en oorlogsellende hoefde ze dan weer alleen maar zichzelf zijn.

De heldin van Their Finest is Catrin Cole (Gemma Arterton), een secretaresse die tijdens WOII aan het werk wordt gezet als scenariste van een propagandafilm. Samen met co-scenarist Tom Buckley (Sam Claflin) moet ze het ‘waargebeurde’ verhaal van twee zussen en een oom die soldaten wisten te redden tijdens de evacuatie uit Duinkerke, naar het witte doek vertalen. Dat loopt uiteraard niet van een leien dakje, want de gefrustreerde steracteur Ambrose Hilliard (Bill Nighy) vindt het beneden zijn waardigheid om een drankzuchtige oude vent te spelen en Catrin begint meer te voelen voor Tom, hoewel ze nog een relatie heeft met een kunstenaar.

Scherfig geeft de soms grappige en soms lichtjes ongemakkelijk makende situaties een screwball comedy-toets. Maar je hebt wel het gevoel van een nakende tragedie in je achterhoofd. Want hoe geestig Their Finest ook is, hij blijft in de onderlaag een film over de ellende van WOII en de absurditeit van een leven in het aanschijn van de dood. Toch verlaat je achteraf de zaal met de indruk dat je een van de vrolijkste en meest romantische films in tijdig hebt gezien. Scherfig weet je immers zo te sturen dat je vrij licht over de donkere momenten heenstapt.

Daardoor zou je daardoor bijna vergeten dat deze academische retrofilm vrij voorspelbaar is. Gelukkig maar, want hoe kan je een film waarin Bill Nighy de show steelt en Gemma Arterton en Sam Claflin een geweldig romantisch paar vormen ook maar iets verwijten?

Enjoy!

Klap

An Education-cineaste Lone Scherfig mixt komedie en tragedie in een aangename retrofilm over het maken van een Britse propagandaprent tijdens WOII. In Hollywood zouden ze de film omschrijven als State and Main meets Dunkirk.

Regie Lone Scherfig
Cast Gemma Arterton, Sam Claflin, Bill Nighy
Speelduur 1u57