17.01.2018

Recensie In the Fade

De Golden Globe voor beste buitenlandse film voor In the Fade was een verrassing. En ook weer niet. De Hollywood Foreign Press Association houdt namelijk van eenvoudige verhalen met een boodschap. Maar de prijs zal ook wel te maken hebben met de uitstekende vertolking van Diane Kruger, die in mei vorig jaar de prijs voor beste actrice in Cannes had gekregen. Maar een meesterwerk is In the Fade zeker niet. Eerder een weinig complexe film die tussen twee stoelen valt.

Het verhaal draait rond Katja (Kruger), die gehuwd is met Nuri, een Koerdische immigrant en voormalige drugsdealer. Ze hebben een zoontje en hun leven lijkt geslaagd. Maar dan komen man en kind om bij een bomaanslag. Katja wil gerechtigheid, maar Duitsland lijkt haar dat niet te willen geven. Eerst probeert de politie de aanslag te linken met het drugsmilieu en vervolgens komen de hiaten in het Duitse gerechtssysteem aan de oppervlakte.

Je zou de nieuwe film van de Duits-Turke regisseur Fatih Akin (Gegen die Wand) je als een polemiekfilm kunnen omschrijven. Via een thriller wil Akin aantonen dat Duitsland, ondanks de politiek van Angela Merkel, een land van vooroordelen en racistisch geweld is. Katja wordt door de politie en haar eigen ouders bijna als medeverantwoordelijke van de aanslag beschouwd. Als je een Koerd én een drugsdealer huwt, dan zoek je immers problemen. Vervolgens zet Akin de clichés wat op zijn kop door de hoogblonde Katja met de wraakzucht van een fanatieke jihadstrijder jacht te laten maken op de de daders, heel normaal uitziende Duitsers.

Akin had zeker goede bedoelingen, maar In the Fade is uiteindelijk vis noch vlees. De mix van een karakterstudie en een essay over racisme en wraak staat een efficiënte thriller in de weg, en als intelligent wraakdrama komt hij veel te manipulatief over. Akins betoog voelt veeleer emotioneel dan rationeel aan. In de tweede helft zwalpt de film dan ook richting pseudofilosofische Death Wish-variant.

De films van Akin zitten altijd vol ingehouden woede en dat is hier niet anders. Maar in dit geval weet de cineast niet juist op wie hij die woede moet richten – De Duitse burgers? Neonazi’s? De Duitse staat? Het gerecht? De zwijgende meerderheid? Resultaat een verwarde én verwarrende film.

Diane Kruger, bekroond in Cannes met de prijs voor beste actrice, gaat op zoek naar wraak en gerechtigheid nadat haar man en kind in een terroristische aanslag zijn omgekomen. Een filosofische variant op Death Wish van Gegen die Wand-regisseur Fatih Akin.

Regie Fatih Akin
Cast Diane Kruger, Ulrich Tukur, Denis Moschitto
Speelduur 1u46