03.10.2017

Recensie Le fidèle

In zijn derde film bekent de Limburgse regisseur Michaël R. Roskam (Rundskop, The Drop) voluit kleur. Je kan er niet meer aan twijfelen: als cineast is hij old school,  in de meest positieve zin van het begrip. En dat doet deugd. Want heel veel cineasten geven geen zier om de opbouw van het verhaal, haten genrefilms, willen enkel mooie plaatjes schieten en hebben geen flauw benul wanneer ze iets moeten decouperen of in één shot dienen te filmen. Roskam weet dat maar al te goed. In die zin is Le Fidèle een filmles van een rasauteur.

Deze fascinerende mix van film noir en amour fou begint bedrieglijk eenvoudig. Het lijkt wel een donkere, Brusselse versie van Un homme et une femme van Claude Lelouch.  Maar de literaire indeling in hoofdstukken en gezichtspunten suggereert dat Roskam een strikt lineaire vertelling uit de weg zal gaan en een aantal verrassingen in petto heeft.

We volgen bankrover Gigi (Matthias Schoenaerts, uitstekend zoals altijd) die smoor raakt op Bibi (Adèle Exarchopoulos als femme fatale tegen wil en dank) en omgekeerd. Met twee overvallen, waarvan de tweede in één shot werd gefilmd, schakelt Roskam een versnelling hoger en lijkt hij het heist movie-deel voorrang te geven. En dan toch weer niet. Daarop volgt de ene wending na de andere waarbij de amour fou weer op de voorgrond treedt.

Zonder zich te overhaasten bouwt Roskam aan een verhaalsconstructie vol betekenislagen, rijke symboliek en krachtiger wordende emoties. In één ruk plaats hij zijn film op een slimme manier binnen het kader van beroemde genrefilms waarbij het noodlot centraal staat – zie onder meer Heat, Le Cercle Rouge en Bob Le Flambeur. En toch blijft Roskam persoonlijk, want Le Fidèle ligt helemaal in het verlengde van Rundskop en The Drop, films die eveneens raken aan het noirgenre, tragische en gekooide personages opvoeren en langzaam maar zeker op een uitbarsting afstevenen.

Kort samengevat: ook Roskam nummer 3 is een voltreffer!

Michaël R. Roskam mixt film noir en amour fou in een knappe genrefilm over een bankrover die door de liefde op de proef wordt gesteld. Heat op zijn Brussels, met stevige vertolkingen van Matthias Schoenaerts en Adèle Exarchopoulos.

Regie Michaël R. Roskam
Cast Matthias Schoenaerts, Adèle Exarchopoulos, Sam Louwyck
Speelduur 2u10