Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

22.11.2017

Recensie Jupiter’s Moon

door Chris Craps

De nieuwste film van Hongaar Kornél Mundruczó is nog vreemder dan zijn grote doorbraakprent White God en dus een flinke kluif voor al wie bereid is om de vele thema’s en betekenislagen te dissecteren.

Jupiter’s Moon begint als een migrantendrama. De jonge Aryan trekt met zijn vader over de grens naar Hongarije en wordt door een militie beschoten. Aryan sterft, leviteert tot hoog in de lucht (jawel!), daalt neer en belandt in een veldhospitaal. Daar is de corrupte dokter Stern getuige van de helende krachten van de uit de doden herrezen migrant. De arts denkt meteen aan geld, want de rijksten onder zijn patiënten zouden een fortuin geven om te genezen.

Mundruczó mag dan graag genres mixen – Jupiter’s Moon is ook een road movie, een achtervolgingsfilm, een allegorie, een surrealistische fabel én een thriller – de look van de film blijft de hele tijd grijs en rauw. Maar die donkerrealistische bril wordt wel gecombineerd met virtuoze camerabewegingen en knappe speciale effecten – de film hoeft daardoor niet onder te doen voor Alfonso Cuarons Children of Men en Gravity op het vlak van indrukwekkende long takes.

Maar wat je na een eerste kijkbeurt vooral onthoudt is het bizarre verhaal. Mundruczó lijkt meer geïnteresseerd in Stern dan in Aryan. Stern is in feite de Elckerlyc van dienst. In wat een mirakel lijkt, ziet hij een middel om zijn materiële welstand te verbeteren. Stern accepteert heel snel dat Aryan een bijzonder iemand is, maar staat niet stil bij de morele implicaties. Het is pas wanneer Aryan ziet wie de dokter echt is, dat deze tot inzicht lijkt te komen.

In die zin kan je Jupiter’s Moon bekijken als een surrealistische moraliteit over de opportunist in ieder van ons. Maar je kan de film ook beschrijven als een Christelijke parabel over fysieke en geestelijke herrijzenis. Dat thema sneed Mundruczó trouwens al op een totaal andere manier aan in Tender Son, zijn heel persoonlijke variant op Frankenstein.

Jupiter’s Moon is na het Griekse The Killing of a Sacred Deer een nieuwe triomf voor het surrealisme in de hedendaagse Europese cinema. Waar wachten de Belgische filmmakers nog op?

>>Klap

Hongaar Kornél Mundruczó (White Dog) exploreert via een surrealistisch migrantendrama de morele ommekeer van een Europese profiteur. Met long takes en speciale effecten die doen denken aan Alfonso Cuarons meesterlijke Children of Men.

Regie Kornél Mundruczó
Cast Merab Ninidze, György Cserhalmi, Mónika Balsai
Speelduur 1u40
Vanaf 22 november in de bioscoop