29.11.2017

Recensie Coco

Het is ondertussen afgezaagd, maar ook de nieuwste Pixar ziet er fantastisch uit. Coco is werkelijk een feest van kleur, compositie en beweging. Het is echter geen evidente productie. Regisseur Lee Unkrich (Toy Story 3) en de Pixar-top moeten ook wel beseft hebben dat hun 19e animatielangspeler ver af stond van trefzekere hits zoals Finding Nemo en Cars.

In de film staat de dood centraal. Pixar is op dat vlak geen pionier. Hedendaagse animatiefilms voor de hele familie staan al lang niet meer huiverig tegenover zo’n thema. Kijk maar naar Tim Burtons The Nightmare Before Christmas, waarin een skelet de hoofdrol speelt.

Met zo’n delicaat onderwerp zit de grote uitdaging in het vinden van de juiste toon. Unkrich en de zijnen slalommen echter met grote vrolijkheid, perfecte timing en visueel vernuft voorbij alle mogelijke hindernissen. Men is zelfs zo handig dat je amper aan de dood denkt bij het bekijken van de film. Coco sluit meer aan bij het clowneske Oliver Twist dan bij het mythische Orpheus en Eurydice.

De gedreven held van het verhaal is het Mexicaanse jongetje Miguel Rivera dat ervan droomt om muzikant te worden. Maar omdat zijn betovergrootvader zijn muzikale carrière boven vrouw en kinderen verkoos, wordt binnen de familie Rivera muziek als duivels kwaad beschouwd. Het conflict tussen zijn liefde voor muziek en die voor zijn familie dwingt Miguel tot een diefstal tijdens de Dag van de Doden, een daad die hem naar het dodenrijk slingert waar hij op zoek gaat naar zijn vermiste voorvader.

Mooi meegenomen: Coco biedt een mogelijkheid om het concept van de dood bespreekbaar te maken met je kroost, zonder dat je in gruwelijke details hoeft te treden. Het ultieme bewijs dat Pixar de moed heeft om te blijven evolueren.

Pixar reist in navolging van het verwante The Book of Life naar het dodenrijk voor een vrolijk Oliver Twist-achtig avontuur, waarin een jong Mexicaans muzikaal talent op zoek gaat naar zijn betovergrootvader.

Regie Lee Unkrich
Cast Gael Garcia Bernal, Benjamin Bratt, James Edward Olmos
Speelduur 1u50