Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

07.03.2017

Recensie Clash

door Chris Craps

Een film die zich afspeelt in een zeer beperkte ruimte wordt vaak onterecht als ‘verfilmd theater’ afgedaan. Alfred Hitchock bewees echter al in de jaren 40 met zijn huis clos Lifeboat dat je best spannende cinema kan maken over een aantal personen die vastzitten in een reddingsloep. De Israëlische regisseur Samuel Maoz deed een paar jaar geleden iets gelijkaardigs in het uitstekende Lebanon, een oorlogsverhaal dat zich uitsluitend in een tank afspeelt. En  nu is er dan Clash, een drama van de Egyptische regisseur Mohamed Diab dat draait om een groep mensen in een celwagen, dat uitmondt in boeiende cinema én een knap politiek portret van het huidige Egypte.

Clash beschrijft zo’n 18 uur in een arrestatiebus tijdens een van de vele manifestaties in 2013. Het leger verdreef dat jaar president Morsi en het Moslimbroederschap van de macht, waarop de aanhangers van Morsi reageerden met betogingen. Om die neer te slaan trad de politie meedogenloos op. De film start met de arrestatie van een Amerikaans-Egyptische journalist en zijn fotograaf: zij zijn de eerste passagiers van de celwagen.

Vervolgens worden een aantal mensen die het leger steunen opgepakt. Dat lijkt absurd, maar in de ogen van de politie doet elke betoger zich voor als one of the good guys om niet gearresteerd te worden. Wanneer daarna echte aanhangers van het Moslimbroederschap worden opgepakt, dreigt er binnenin het voertuig een bloedbad te ontstaan.

Clash begint heftig en blijft heftig. Diab laat de arrestatietruck in zoveel mogelijk verschillende situaties belanden om genoeg variatie te krijgen. Zo worden de wagen en de politie op een bepaald moment onder vuur genomen door een sluipschutter. Later raken de arrestanten totaal uitgeput door de verzengende hitte en een gebrek aan water. En nog later belandt de truck in een grote betoging van het Moslimbroederschap.

Je zal voor jezelf moeten uitmaken of Diab al dan niet een kant kiest. Hij is in ieder geval bikkelhard voor het leger en de politie, maar hij wijst de kijker op het fanatisme van alle betrokken partijen. Veel hoop voor de toekomst heeft Diab niet: het einde is een enorme chaos waarin het niet meer uitmaakt tot welk kamp je behoort.

Met zoveel kritiek op het huidige regime, haar meedogenloze politie en de blinde massa, is het verrassend dat Clash de Egyptische inzending voor de Oscar voor Beste Buitenlandse film werd. De prent wist uiteindelijk geen nominatie te verzilveren, maar hij had er ongetwijfeld een verdiend.

>>Klap

In navolging van Lifeboat van Alfred Hitchcock en Lebanon van Samuel Moaz creëert de Egyptische regisseur Mohamed Diab een claustrofobische huis clos door aanhangers van het leger samen met leden van het Moslimbroederschap op te sluiten in een boevenwagen tijdens een heftige betoging.

Regie Mohamed Diab
Cast Nely Karim, Hany Adel, Hosni Sheta
Speelduur 1u37
Vanaf 8 maart in de bioscoop

Lees meer over: