26.07.2017

Recensie Cars 3

Cars 2 heeft een grote symbolische betekenis binnen de Pixar-geschiedenis. Het was de eerste Pixar-prent die aantoonde dat het bedrijf van John Lasseter niet onfeilbaar was. Er kwam wereldwijd kritiek op de aanpak van de sequel, die in de ogen van zowel pers als publiek een vrijblijvende Bond-parodie was en geen emotioneel vervolg dat je naar meer deed snakken. Toch was Cars 2 een dikke hit, waardoor een volgende sequel niet kon uitblijven. Lasseter besefte echter dat het derde deel meer moest aansluiten bij de eerste Cars.

Cars 3 kan je dan ook gerust bekijken als een rechtsreeks vervolg op het eerste luik. Meer dan 10 jaar zijn gepasseerd sinds Doc Hudson zijn leerling Lightning McQueen tot een kampioen maakte. McQueen is nu een ervaren professional. Maar de nieuwe racewagens zijn een pak sneller dan hun voorgangers. McQueen beseft dat zijn glorietijd voorbij is, maar wil dat niet aan zichzelf toegeven. Met de hulp van trainer Cruz Ramirez en Smokey, de voormalige mecanicien van Doc, gooit de Piston Cup-veteraan zich op een spectaculaire comeback. Maar zoals dat in het leven gaat, verloopt niets zoals gepland.

De optimistische A Star Is Born-insteek bewijst enerzijds dat er nog leven in de Cars-brouwerij zit. Maar anderzijds voelt deel drie aan als het slot van de filmserie. De film is doordrongen van nostalgie. Nostalgie naar een vervlogen tijdperk waarin auto’s nog een eigen persoonlijkheid hadden. Maar ook nostalgie naar de eerste Cars. Deel drie ademt helemaal de sfeer van deel één uit. Pixar liet zelfs Paul Newman uit het dodenrijk weerkeren voor enkele flashbacks als de stem van Doc Hudson.

De interessante invalshoek en de briljante animatie – het is een evidentie geworden wanneer je het over een Pixar-film hebt – maken van een Cars 3 een regelrechte voltreffer. Toch wel een verrassing, gezien Lasseter de regie van zijn troetelkind aan storyboard artist Brian Fee overliet – hoewel: Lasseter is zo’n controlefreak dat hij vermoedelijk constant over de schouders van Fee meekeek.

Al die lof neemt niet weg dat je halverwege de film voelt dat de Cars-tank bijna leeg is. Uiteindelijk heb je het allemaal al eens gezien en blijft deel drie ver onder het niveau van superieure sequels zoals Toy Story 2 en Toy Story 3. Maar daar zullen kinderen die voor het eerst kennis maken met Pixar niet wakker van liggen. En maar goed ook, want voor hen is deze film uiteindelijk gemaakt.

Computeranimatiegigant Pixar keert in de actiekomedie Cars 3 terug naar de bron met een nostalgisch A Star Is Born-verhaal over racewagen Lightning McQueen die maar niet wil beseffen dat zijn glorietijd voorbij is.

Regie Brian Fee
Cast Owen Wilson, Armie Hammer, Chris Cooper
Speelduur 1u49