24.01.2017

Recensie Billy Lynn’s Long Halftime Walk

Ik kan me zo het genoegen op het gezicht van Ang Lee voorstellen toen hij de roman Billy Lynn’s Long Halftime Walk van Ben Fountain las. Het oorlogsverhaal is immers helemaal zijn ding. Lee bakt al zijn hele carrière lang brood van verhalen over personages die hun emoties niet kunnen uiten. Van de stiekem homoseksuele hoofdfiguur uit The Wedding Banquet en de wurgende welopgevoedheid in Sense and Sensibility tot de smachtende krijgers uit Crouching Tiger, Hidden Dragon en de explosief gefrustreerde Hulk, Lee lust wel pap van opgekropte gevoelens.

Billy Lynn’s Long Halftime Walk sluit perfect aan bij dat rijtje. Het titelpersonage is een 19-jarige Amerikaanse soldaat die net terug is uit Irak. Daar heeft hij zijn sergeant in zijn armen zien sterven, maar de moed waarmee hij zijn gewonde kompaan te hulp schoot, heeft hem de bewondering van de hele natie opgeleverd. Dat er net een camera in de buurt was, hielp uiteraard ook. Nu wordt hij samen met zijn makkers van Bravo Squad opgevoerd om de macht van het Amerikaanse heir en de morele waarde van de oorlog in Irak – we zitten in 2004 – te onderstrepen.

Lee zag bovendien zijn kans schoon om ook op technologisch vlak uit te pakken. Met een combinatie van 3D, 4K HD-resolutie en 120 beelden per seconde (5 keer zoveel als normaal) wou hij de leefwereld van zijn hoofdfiguur echter dan echt maken en de kijker in Billy Lynns combat boots dwingen. En hij wou vooral ook iets zeggen over PTSD, het trauma van jonge mannen die oorlogsgeweld hebben meegemaakt.

Ik kan me dan ook evenzeer de diepe ontgoocheling op het gezicht van Ang Lee voorstellen als hij te horen krijgt dat zijn ideeën en inspanningen in België nergens te bewonderen zullen zijn. Omdat geen enkele projector in staat is om 120 beelden per seconde af te spelen, komt Billy Lynn’s Long Halftime Walk hier enkel in de gewone 2D-versie in de zalen. Lee’s aangeboren talenten als verteller en de verzamelde acteurs zorgen er wel voor dat de film het bekijken waard blijft. Maar je loopt ook voortdurend tegen scènes en momenten aan die duidelijk anders bedoeld zijn. De camera die op een marktplein in Irak snel rond de as draait, de overgang van een footballstadion naar een moskee, al de momenten die op zoek gaan naar perspectief, de overweldigend bedoelde explosies op het einde, je voelt dat het nog zoveel indrukwekkender kan.

Alsof je de uitnodiging krijgt om een somptueuze voorstelling van Midsummer Night’s Dream bij te wonen en het finaal met de dvd moet stellen.

NOOT VAN DE REDACTIE: Zelfs in de Verenigde Staten draaide de film maar in een handvol zalen in het door Lee geprefereerde formaat.

Dit oorlogsdrama over soldaten die terugkeren uit Irak combineert de thematiek van Stop/Loss met de gevoeligheid en finesse van Ang Lee. Om al de technologische snufjes te ervaren die de Brokeback Mountain-regisseur erin verwerkte – denk Avatar maar dan realistischer – moet je echter naar het buitenland.

Regie Ang Lee
Cast Joe Alwyn, Garrett Hedlund, Kristen Stewart
Speelduur 1u52