31.10.2017

Recensie Based on a True Story

Het is vreemd dat sommigen Roman Polanski’s derde bescheiden productie op rij vergelijken met zijn laatste big budgetfilm, The Ghost Writer. Buiten het feit dat beide films over een boek in wording en een ghostwriter gaan, zijn er totaal geen overeenkomsten. Wie het oeuvre van Polanski een beetje nader bestudeert, zal merken dat Based on a True Story eerder een terugkeer is naar de subtekst van Rosemary’s Baby.

Emmanuelle Seigner, Polanski’s echtgenote sinds 1989, vertolkt in deze verfilming van een roman van Delphine De Vigan een sterschrijfster die niet toevallig Delphine heet. Ze is over haar toeren van de vele signeersessies en kampt met writer’s block. Gelukkig duikt L. (Eva Green) op – uit te spreken als ‘Elle’ – een gefrustreerde ghostwriter die als enige perfect aanvoelt wat Delphine dwars zit en de angst herkent om versleten te worden als een one trick pony. De twee worden vrienden en L. schopt het zo’n beetje tot de privésecretaresse en personal shopper van Delphine. Het komt echter tot spanningen tussen de nieuwbakken vriendinnen wanneer ze ontdekken dat ze allebei een verborgen agenda hebben.

Wie vanaf het begin goed oplet, weet meteen hoe de vork aan de steel zit. Vreemd dat Polanski hier minder subtiel te werk gaat dan in verwante films zoals Rosemary’s Baby en in mindere mate Repulsion. Hij geeft je echt de pap in de mond. Vond hij dat hij in het verleden niet duidelijk genoeg was? Of wil hij een spelletje spelen met het publiek?

In ieder geval is D’après une histoire vraie echt vintage Polanski, maar de prent zal waarschijnlijk een van zijn minst populaire worden. Dat heeft alles te maken met het feit dat hij extreem trouw wil blijven aan de roman van De Vigan en met zijn maniakaal oog voor detail. Polanski bouwt alles zo zorgvuldig op dat het verhaal te weinig snelheid haalt, toch voor een hedendaags publiek. Maar je moet van Polanski op zijn 84e niet verwachten dat hij zich zal aanpassen aan de verjonging en veranderende smaak van zijn publiek. Trouwens, compromissen heeft hij nooit gesloten.

Te nemen of te laten!

Schrijfsters Emmanuelle Seigner en Eva Green vechten het meestal verbaal uit in deze psychologische thriller van Roman Polanski die verwantschap vertoont met Misery en Rosemary’s Baby.

Regie Roman Polanski