27.09.2017

Recensie An Inconvenient Sequel: Truth to Power

Doet Al Gore in 2020, 20 jaar na zijn gecontesteerde nederlaag tegen George W. Bush, opnieuw een gooi naar het Amerikaanse presidentschap? Als je An Inconvenient Sequel: Truth to Power achter de kiezen hebt, zweer je gegarandeerd van wel. Officieel mag dit dan de verderzetting zijn van Gores strijd tegen de klimaatopwarming, hij lijkt er vooral op uit om het grote publiek terug warm te maken voor zijn politieke geloofwaardigheid.

Zelf beweert hij — en de filmmakers met hem — dat dat niet het geval is. Ik wil hen best geloven, maar dan pakken ze het wel compleet verkeerd aan. Je kunt er begrip voor opbrengen dat ze niet in herhaling willen vallen. In plaats van de fraaie en alarmerende slideshow waarmee Gore jarenlang toerde om mensen bewust te maken van het probleem, wil het vervolg meer een fly on the wall-reportage zijn.

Regisseurs Bonni Cohen en Jon Shenk volgen Gore de wereld rond, van meeting naar conferentie en van lezing naar onderzoeksreis. Tussendoor vertelt Gore over zijn jeugd en zijn carrière, zijn dromen en verzuchtingen. En o ja, de film heeft het ook over de opwarming van de aarde, hoe de situatie de voorbije 10 jaar geëvolueerd is, welke oplossingen zich aandienen en wat wij als burgers kunnen doen om te helpen.

Het is een beetje overdreven om te stellen dat de klimaatproblematiek in dit vervolg uitgespeeld wordt als een nevengedachte, maar het scheelt minder dan je zou willen. An Inconvenient Sequel: Truth to Power had een pak meer fond kunnen gebruiken.

Elf jaar na An Inconvenient Truth zet de voormalige Amerikaanse vice-president Al Gore zijn queeste verder tegen de opwarming van de aarde — en de onverlaten die haar koppig blijven ontkennen. Ontnuchterend maar ook opvallend hoopvol.

Regie Bonni Cohen & Jon Shenk
Cast Al Gore, Angela Merkel, John Kerry
Speelduur 1u38