Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

23.11.2017

Hoe Denis Villeneuve vanaf het eerste moment de toon van Blade Runner 2049 zette

door Vertigo

Elke film start met een handvol logo’s van distributeurs en productiestudio’s. Buiten wat extra tijd om het jezelf comfortabel te maken, voegen die meestal weinig aan de filmervaring toe. Toch gebruiken sommige filmmakers die logo’s om het publiek al onder te dompelen in de sfeer van de film. Dat is ook wat Denis Villeneuve deed met Blade Runner 2049.

De regisseur stelde een team van Prodigal Pictures aan om de logo’s van Warner Bros., Sony, Columbia en Alcon Entertainment te voorzien van een donkere en haperende filter, die moest het publiek al voorbereiden op de futuristische setting.

Bij Prodigal Pictures stelden ze ook een alternatieve versie voor aan Villeneuve en die staat nu online. Deze versie valt op door zijn rode gloed en lijkt een variant op de groene The Matrix-filter. Bekijk de versie hier:

Dit werd de uiteindelijke keuze van Villeneuve:

Bron: The Playlist