09.09.2015

Galloping Mind

In het nieuwe nummer van Vertigo vertelt danschoreograaf-cineast Wim Vandekeybus al een en ander over zijn film. Maar ik wil je toch nog een extra citaat meegeven uit het gesprek dat ik met hem had:

“Soms moet je koppig zijn en dingen riskeren. Een film mag ook een randje hebben voor mij. Hoeveel perfecte films zijn eigenlijk niet boring? Afgelikt en afgevijld? Aan Galloping Mind zit duidelijk een kantje. Dat vind ik beter dan zogenaamde Cinema te willen maken. Ik denk er niet over na, ik doe het liever. Take a risk. Anders verdwijn je helemaal in het normale.”

Met zo’n instelling hoeft het niet te verbazen dat Galloping Mind een buitenbeentje is geworden, al valt dat in vergelijking met Vandekeybus’ eerdere filmproject Monkey Sandwich nog best mee. Op de keper beschouwd vertelt de film zelfs een eerder eenvoudig verhaal. Het begint bij een koppel (gespeeld door Natali Broods en Jerry Killick) dat het niet eens raakt over hun kinderwens, wat verstrekkende gevolgen heeft. En het eindigt bij een bende Hongaarse straatkinderen.

Tussenin laat Vandekeybus zien dat hij een neus voor memorabele beelden en beklijvende sfeer heeft. De scènes met de paarden, de confrontatie aan de dierenwinkel en vooral de chaos op de brug, het zijn momenten die je meeslepen en waarin de choreograaf zich laat kennen als een echte cineast.

De gedurfde en niets ontziende aanpak die hij nastreeft, werkt echter niet altijd in het voordeel van de film. Met name als de volwassen personages hun ziel blootleggen en radicale beslissingen nemen, gaat het er soms zo extreem aan toe dat je moeite hebt om het allemaal te geloven. Dat de film naar het einde toe de close calls aan elkaar rijgt en halvelings over zijn eigen metaforiek struikelt, is ook jammer.

Niettemin: een van de origineelste films van eigen bodem die we dit jaar te zien krijgen.

De bekende choreograaf Wim Vandekeybus past zijn fysieke stijl toe op het medium cinema. Een drama over ouders, (straat)kinderen en allerlei dieren, met de Hongaarse hoofdstad Boedapest als sprekend decor. Tegelijk rauw en oogstrelend.

Regie Wim Vandekeybus
Cast Jerry Killick, Natali Broods, Orsi Tóth
Speelduur 1u55