Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

13.05.2017

Filmfestivals Venetië en Toronto reageren op Netflix/Cannes-conflict

door Vertigo

Eerder deze week maakte het Filmfestival van Cannes bekend dat vanaf 2018 film niet meer geselecteerd zullen worden als ze geen Franse bioscooprelease krijgen. Dat is het gevolg van een alsmaar verhittere discussie tussen Netflix en Cannes over het rechtstreeks releasen van films via streaming. Een reactie van andere vooraanstaande filmfestivals kon natuurlijk niet uitblijven.

Alberto Barbera, directeur van het Filmfestival van Venetië:
“Ik wil eerst benadrukken dat ik solidair ben met Cannes-directeur Thierry Fremaux. Dit moet geen makkelijke beslissing zijn geweest. De streamingdiensten boomen zo hard dat er amper tijd is geweest om regels op te maken. Er zijn zoveel belangen mee gemoeid: die van de bioscoopuitbaters, de verdelers en de producers. Maar een festival moet volledig onafhankelijk zijn. De rol van een festival is kwaliteitscinema tonen, op basis van hun inhoud en niet van waar ze getoond zullen worden. Persoonlijk vind ik dat film in een zaal moet ervaren worden, maar festivals moeten niet gedwongen worden om een kant te kiezen.”

Cameron Bailey, artistiek directeur van het Toronto International Film Festival:
“Wij hebben ons zalencomplex, TIFF Bell Lightbox, speciaal gebouwd, zodat ons publiek films kan kijken in de beste omstandigheden. Maar wij nemen in onze selectie het beste op wat we vinden, of de films nu voor bioscopen bestemd zijn of niet.”

Beide festivals hebben in het verleden al Netflix films vertoond. In Venetië ging Beasts of No Nation in première, terwijl in Toronto vorig jaar nieuwe afleveringen van Black Mirror vertoond werden en 4 documentaires : Amanda Knox, Into The Inferno, The Ivory Game en The White Helmets

Ook de Filmfestivals van Rotterdam, Londen en Locarno reageerden en klinken stuk voor stuk opener jegens streamingdiensten als Netflix en Amazon dan Cannes. Sommigen opperen zelfs dat filmliefhebbers blij mogen zijn dat ze er zijn, want dat er anders heel wat kwaliteitscinema gewoonweg verloren zou gaan of niet gemaakt zou worden.

Bron: Screen Daily