Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Vertigo

30.04.2018

Festivaldirecteur Thierry Frémaux legt uit waarom Lars von Trier terug welkom is in Cannes

door Vertigo

Zeven jaar geleden verklaarde het filmfestival van Cannes Lars von Trier persona non grata nadat de regisseur enkele antisemitische uitspraken deed tijdens een persconferentie voor zijn film Melancholia. Dit jaar zette het festival terug de deuren open voor von Trier en zijn nieuwe langspeler The House That Jack Built, een kroniek over een seriemoordenaar.

De film zal buiten competitie vertoond worden en daar heeft Cannes-directeur Thierry Frémaux een goede reden voor. “We vonden het de beste plek voor zo’n unieke film en zo’n controversieel onderwerp,” zei hij. “Of we het nu leuk vinden of niet hebben we met een grote film van een grote cineast te maken.”

Frémaux lichtte ook toe waarom Cannes op zijn beslissing teruggekomen is om von Trier te verbannen. “Hij was een slachtoffer van zijn eigen slechte grappen,” zei hij. “Zijn straf was overdreven en heeft ondertussen lang genoeg geduurd.”

In 2011 drukte Fremaux al zijn frustratie uit over von Triers uitspraken. “Het is jammer,” zei hij toen, “want op deze manier heeft hij Melancholia geen kans gegeven. Filmmakers moeten beseffen dat Cannes een groot ego heeft en veel standpunten vertegenwoordigt. Ze moeten dus opletten wat ze zeggen.” Hij geloofde echter niet dat von Trier een echte jodenhater was. “Lars von Trier heeft zich heel dom gedragen, maar hij is geen antisemiet. Zo’n woorden zijn echter moeilijk om in te slikken.”

The House That Jack Built zal naast David Robert Mitchells Under the Silver Lake en Spike Lee’s BlacKkKlansman de enige film in Cannes zijn waarvoor in de Verenigde Staten al een distributeur gevonden werd. Er wordt dan ook gespeculeerd dat Amerikaanse producnten en distributeurs van andere films bang zijn dat hun werk slecht zou onthaald worden in Cannes en de box-office daardoor in het gedrang zou komen.

“Het is een complexe zaak,” zei Fremaux. “In Frankrijk is iedereen geobsedeerd door Cannes, in de Verenigde Staten door de Oscars. Prestigieuze Franse films komen uit rond mei, hun Amerikaanse tegenhangers in de herfst. Voor die laatste is het dus een risico om in Cannes in première te gaan en niet onmiddellijk daarna in de bioscoop te komen, allerminst omdat de verwachtingen van de pers in Cannes hoog zijn.”

Bron: IndieWire