22.01.2018

Eerste recensies van de in België gedraaide Nicolas Cage-trip Mandy online

Elk jaar zijn er op het Sundance Film Festival wel enkele vreemde eenden te zien en dat is dit jaar niet anders. Zo ging het in België gedraaide Mandy met Nicolas Cage er in wereldpremière. De poster en eerste stills beloofden al een op zijn zachts gezegd aparte film. De eerste recensies spreken nu van een geslaagd huwelijk tussen de genrecineast Pan Cosmatos en een manische Cage.

“Nog voor Cage een lijntje cocaïne van een glasscherf snuift, is de film al batshit crazy,” oordeelt IndieWire. “Ook met zijn tweede film staat Cosmatos opnieuw garant voor een adembenemende dosis psychedelica en waanzin. Deze keer brengt hij dat in de vorm van een verwilderde wraakthriller, maar dat is slechts een excuus voor Cage om zich van zijn meest psychotische kant te laten zien. Cosmatos geeft hem daar alle kansen toe in deze compromisloze, hypnotiserende midnight movie.”

/Film vond de eerste act wel wat traag: “Het duurt even voor Mandy op gang komt, maar eens het dat doet, lost hij de verwachtingen helemaal in. Cage laat het beest in zich los en maakt mensen af met een gigantische bijl en kettingzaag. Het is jammer dat de bloederige wraakactie niet eerder begint.”

“Nadat het personage van Cage aan de dood ontsnapt, ontwikkelt Mandy een duivels gevoel voor humor en beginnen de over the top uitspattingen,” vult Variety aan. “Cage blijft doorheen de film bedekt met bloed en jaagt met een grote verscheidenheid aan wapens op een niet-zo-menselijke motorbende.”

Mandy is subliem in zijn genre,” vindt Nerdist. Het is een levendige mix van slechte vibes en occultisme die doet huiveren en genieten, zolang je maar bereid bent mee te gaan in het avontuur. De film is voorbestemd om uit te groeien tot een cultklassieker en kan een begrip worden onder fans van vreemde en wilde films.”

“Cosmatos’ film zal niet iedereen kunnen plezieren. Er is absoluut niets mainstream aan en een grote bioscooprelease lijkt dan ook onwaarschijnlijk. Toch moeten we erop hopen dat een coole distributeur bereid is om de film in het arthousecircuit te verdelen, want daar past hij perfect,” besluit Joblo. “Het is een cultklassieker in wording en bevat een Cage die zich weer als een bezetene op zijn rol stort.”

Bron: IndieWire, /Film, Variety, Nerdist, Joblo