Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

06.06.2018

Deed een povere marketingcampagne Solo floppen?

door Vertigo

Solo: A Star Wars Story lijkt de geschiedenis in te gaan als de eerste flop in de scififranchise. De film had een budget van om en bij de 300 miljoen dollar en bracht tot nu toe slechts 264 miljoen dollar op. Volgens een analyse uit Wall Street zou de film in totaal ongeveer 400 miljoen dollar opbrengen en een verlies van 50 tot 80 miljoen dollar betekenen voor Disney.

Doug Creutz, ervaren media-analist bij het financieel bedrijf Cowen Group, legt de schuld bij de marketing voor de film. “Disney had een belangrijke taak: Alden Ehrenreich verkopen als Han Solo. Hij was echter maar 10 seconden te zien in de eerste teaser en dat was niet genoeg. Bovendien kwam de reclamecampagne pas een maand voor de release echt op gang, wat veel te laat is voor een grote franchisefilm.”

Creutz gelooft niet in andere mogelijke verklaringen voor het mislukken van Solo: A Star Wars Story, zoals de gemengde reacties van fans op Rian Johnsons The Last Jedi: “De reeks heeft The Phantom Menace en Attack of the Clones overleefd, dus denk ik niet dat The Last Jedi zo veel schade kan aangericht hebben.”

Ook de korte periode tussen The Last Jedi en Solo: A Star Wars Story zit er volgens Creutz voor niks tussen. “Als dat echt het probleem zou zijn, vraag ik mij af hoe Marvel-films wel zo succesvol zijn. In de laatste zes maanden zijn er namelijk vier succesvolle Marvel-films uitgekomen: Thor: Ragnarok, Black Panther, Avengers: Infinity War en Deadpool 2.”

Tenslotte denkt Creutz ook niet dat de problematische productie van Solo: A Star Wars Story invloed had op de box-office. “Sommigen beweren dat de regisseurswissel en de reshoots er iets mee te maken hebben. Ook al werden die zaken breed uitgesmeerd in de media zou het mij verwonderen dat het bioscooppubliek zich daar echt van bewust was.”

Bron: /Film