Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

14.07.2017

Waar Christopher Nolan de mosterd haalde voor Dunkirk

door Vertigo

In aanloop naar de bioscooprelease van zijn nieuwe film, Dunkirk, onthulde regisseur Christopher Nolan welke films hem inspireerden bij het maken van het WOII-epos. Hij koos 11 titels uit die deze zomer in Londen vertoond worden onder de noemer Christopher Nolan Presents. En wie dacht dat het alleen om spannende actiefilms gaat, heeft het fout!

‘Greed’ (1924)
Nolan noemt deze klassieker van Erich von Stroheim een epische stille film.

‘Sunrise’ (1927)
Deze romantische film van F.W. Murnau hielp Nolan om de mogelijkheden van pure visuele storytelling te onderzoeken.

‘All Quiet on the Western Front’ (1930)
Nolan noemt deze klassieker van Lewis Milestone bijzonder vernieuwend. “Dit is de eerste film die toonde dat oorlog ontmenselijkt. De horror en intensiteit van dit meesterwerk werden nooit overtroffen. De film bewees ook dat het geen zin heeft om betekenis en logica te zoeken in iemands individuele lot.”

‘Foreign Correspondent’ (1940)
“Je kan geen lijstje maken rond spanning op het witte doek zonder Alfred Hitchcock te vermelden”, aldus Nolan. “De technische virtuositeit waarmee hij in ‘Foreign Correspondent’ een vliegtuig laat neerstorten was top. Een grote inspiratiebron voor ‘Dunkirk’.”

‘Le salaire de la peur’ (1953)
Nolan noemt dit werk van Henri-Georges Clouzot een klassiek voorbeeld van razend spannende cinema.

‘The Battle of Algiers’ (1966)
Nolan vindt deze film tijdloos. “De regisseur slaagt erin om je te doen meeleven met de personages, zonder dat hij terugvalt op theatraliteit. We geven om de mensen in de film simpelweg omdat we ondergedompeld worden in hun realiteit.”

‘Ryan’s Daughter’ (1970)
De setting van dit romantische drama van David Lean – uitgestrekte stranden, woeste golven – ontroerde Nolan enorm. De relatie tussen de omgeving en het verhaal is volgens de regisseur buitengewoon inspirerend. ‘Pure cinema’, noemt hij de klassieker.

‘Alien’ (1979)
Ook deze scifiknaller noemt Nolan een klassieker op het vlak van spanningsopbouw.

‘Chariots Of Fire’ (1981)
De visuele pracht, de verweven verhaallijnen en de agressieve muziek maken van Hugh Hudsons film een echt meesterwerk volgens Nolan.

‘Speed’ (1994)
‘Een echte nagelbijter’, noemt Nolan deze thriller van regisseur Jan de Bont.

‘Unstoppable’ (2010)
“Het meedogenloze ‘Unstoppable’ slaagt er op geniale wijze in om de reactie van het publiek aan te passen aan de verhaallijn”, aldus Nolan over deze laatste film in het rijtje.

Bron: BFI