Vertigo

Een duizelingwekkende dosis cinema

Wanneer tweelingbroers Hal en Bill op zolder hun vaders oude speelgoedaapje vinden, worden ze geconfronteerd met een reeks sterfgevallen in hun omgeving: iedere keer als het aapje op zijn trommel roffelt, lijkt dat het voorteken van een noodlottige dood.

Om aan deze vloek te ontsnappen, dumpen ze de aap en gaan de broers in de jaren die daarop volgen ieder hun eigen weg. Maar wanneer de onverklaarbare sterfgevallen plots opnieuw beginnen, moeten Hal en Bill zich opnieuw verenigen om het gedoemde speelgoed voor eens en voor altijd te vernietigen.

Op dinsdag 25 februari organiseert Vertigo met dank aan Searchers een avant-première van Oz ‘Longlegs‘ Perkins’ volgende horrorsensatie The Monkey in Kinepolis Antwerpen.

Wil jij erbij zijn? Dan heb je de volgende mogelijkheden:

    • Klik hier, ga voor een VIP- of VRIEND-abonnement en je bent zeker van een duoticket voor deze vertoning en nog vele andere!

    • Of waag je kans en vul onderstaand formulier in en maak kans op een duoticket.

Vergeet ondertussen je enthousiasme niet te uiten op XInstagram en/of Facebook met de hashtag #vertigo4life!

Opgepast: deelnemers die via niet-Vertigo-gerelateerde sites meedoen of die meer dan één keer het formulier invullen, komen niet in aanmerking. Onze privacy policy vind je hier. Ook mogen tickets absoluut niet doorverkocht worden en het doorgeven van tickets aan derden mag alleen na overleg met Vertigo.

World of Reel verzamelde 415 jaarlijstjes, berekende de resultaten en kwam zo tot een lijst van de 30 meest internationaal geprezen films van het jaar.

De top 5 van 2024 is:

  1. Anora (Sean Baker) – 158 vermeldingen
  2. The Substance (Coralie Fargeat) – 114 vermeldingen
  3. Challengers (Luca Guadagnino) – 110 vermeldingen
  4. Dune: Part Two (Denis Villeneuve) – 90 vermeldingen
  5. The Brutalist (Brady Corbet) – 89 vermeldingen

De lijst toont een grotere verscheidenheid aan films dan de meer traditionele polls van cinefielere tijdschriften, zoals Sight & Sound en Film Comment, waarbij sommige films die in die polls hoog eindigden niet in de top 30 van deze gecombineerde lijst voorkomen.

Het volledige overzicht!:

1) “Anora” (Sean Baker) — 158 lists
2) “The Substance” (Coralie Fargeat) — 114
3) “Challengers” (Luca Guadagnino) — 110
4) “Dune: Part Two” (Denis Villeneuve) — 90
5) “The Brutalist” (Brady Corbet) — 89
6) “Nickel Boys” (RaMell Ross) — 81
7) “I Saw the TV Glow” (Jane Schoenbrun) — 77
8) “All We Imagine As Light” (Payala Kapadia) — 70
9) “Conclave” (Edward Berger) — 58
10) “Furiosa” (George Miller) — 57

11) “Hard Truths” (Mike Leigh) — 56
12) “A Real Pain” (Jesse Eisenberg) — 54
13) “Sing Sing” (Greh Kwedar) — 48
14) “Love Lies Bleeding” (Rose Glass) — 41
15) “Do Not Expect the End of the World” (Radu Jude) — 41
16) “Wicked” (John M. Chu) — 40
17) “Evil Does Not Exist” (Ryusuke Hamaguchi) — 40
18) “Nosferatu” (Robert Eggers) — 38
19) “The Wild Robot” (Chris Sanders) —- 38
20) “Civil War” (Alex Garland) — 37
21) “The Beast” (Bertrand Bonello) — 36
22) “A Complete Unknown” (James Mangold) — 32
22) “A Different Man” (Aaron Schimberg) — 32
22) “La Chimera” (Alice Rohrwacher) — 32
25) “Juror #2” (Clint Eastwood) — 27
26) “The Seed of the Sacred Fig” (Mohammad Rasoulof) — 25
27) “Hit Man” (Richard Linklater) — 26
28) “Emilia Perez” (Jacques Audiard) — 26
29) “Babygirl” (Halina Reijn) — 25
30) “My Old Ass” (Megan Park) — 24

Inspiratie opgedaan? Goed zo! Breng dan nu zelf je Vertigo Awards-stem uit en maak kans op een duoticket voor onze duizelingwekkende awardsshow!

Warner ging er blijkbaar van uit dat Clint Eastwoods recentste film Cry Macho een flop zou zijn. De film bracht 15 miljoen dollar, maar had een budget van 33 miljoen dollar.

De nieuwe CEO David Zaslav stelde het maken van de film nadat hij in dienst trad in vraag. De Warner-medewerkers antwoordden dat ze vonden dat ze dit Clint Eastwood verschuldigd waren na een samenwerking van meer dan 50 jaar en Eastwoods talent om consequent films op tijd en onder budget af te leveren.

Zaslav zou naar verluidt daarop de bekende uitspraak van Jerry Maguire geciteerd hebben: “It’s not show friends, it’s show business.”

Sinds zijn aanwijzing tot CEO heeft Zaslav al verschillende projecten geschrapten belooft om 3 miljard dollar te besparen na de fusie met Discovery. Daarnaast zou de studio opnieuw meer gaan inzetten op bioscoopreleases, met 20 tot 25 film per jaar.

Bron: IndieWire

Acteur Paul Rust, bekend van de Netflix-serie Love, heeft de 17 films van regisseurs Joel en Ethan Coen gerangschikt van beste naar slechtste. Hij maakte er een raadseltje van en gebruikte alleen emoji’s om ze uit te beelden.

Zo gebruikte hij een emoji van een zwangere vrouw en een politieagente voor Fargo en een emoji van een bowlingbal en enkele kegels voor The Big Lebowski. De andere kan je hieronder ontdekken:

  1. “Fargo”
  2. “The Man Who Wasn’t There”
  3. “Barton Fink”
  4. “No Country for Old Men”
  5. “The Big Lebowski”
  6. “Blood Simple”
  7. “Raising Arizona”
  8. “The Hudsucker Proxy”
  9. “Hail, Caesar!”
  10. “A Serious Man”
  11. “Burn After Reading”
  12. “Inside Llewyn Davis”
  13. “Miller’s Crossing”
  14. “Intolerable Cruelty”
  15. “True Grit”
  16. “O Brother, Where Art Thou?”

Bron: IndieWire

In aflevering 48 van FC VERTIGO glibbert podcasthost Steven samen met wandelend Disney-weetjesboek Robin Broos richting duizelingwekkende dosis cinema.

In de NIEUWS-sectie passeren onder meer de bedenkelijke extra BTW op Belgische bioscooptickets, het overlijden van culticoon Udo Kier en de casting de Vlaamse karakteracteur Jan Bijvoet naast onder meer Willem Dafoe in de nieuwe Robert Eggers.

Qua RECENSIES bespreken Steven en Robin de Disney-sequel Zootropolis 2, de misdaadromcom Roofman en de case study Dossier 137.

Tot slot gaan Robin en Steven voor een niet-zo-definitieve TOP-3 van Disney-animatiefilms.

FC VERTIGO is te beluisteren op onze Spotify– en Apple Podcasts-kanalen, en te bekijken op het hieronder gelinkte YouTube-kanaal.


 

Premier Bart De Wever (N-VA) en de overige regeringsleiders een begrotingsakkoord bereikt. Er zal 9,2 miljard euro zal gesaneerd worden. Een van de manieren waarop die som bereik zal worden is een verhoging van de belasting op… cinematickets.

Een algemene verhoging van de btw komt er niet, meldt VRTNWS, maar bepaalde producten en diensten worden wel duurder. Er komt een ‘geharmoniseerd’ btw-tarief van 12 procent voor onder meer hotels en campings en ‘entertainment’.

Wat er allemaal onder de categorie ‘entertainment’ valt, is nog niet duidelijk, maar het is duidelijk dat onder meer cinema- en festivaltickets duurder zullen worden. Die worden nu belast aan 6 procent.

Deze maatregel lijkt compleet onbegrijpelijk in een tijdperk waarin het aantal bioscoopbezoeken stevig onder druk staat, met ‘te dure tickets’ als een van de hoofdredenen waarom mensen de cinema steeds vaker links laten liggen.

Udo Kier is op 81-jarige leeftijd overleden. De Duitse acteur en cultfiguur, geboren in Keulen en woonachtig in Palm Springs, bouwde in bijna zes decennia een indrukwekkende carrière uit met meer dan 220 filmrollen.

Zijn opvallende ogen, raspende stem en excentrieke uitstraling maakten hem tot een unieke karakteracteur, vaak in memorabele bijrollen als schurk, buitenbeentje of zonderling.

Na vroege rollen in Duitse producties brak Kier door met hoofdrollen in Andy Warhols Flesh for Frankenstein (1973), gevolgd door Blood for Dracula (1974) en de erotische klassieker The Story of O (1975). In 1977 dook hij onopgemerkt op in Dario Argento’s Suspiria, waarna samenwerkingen volgden met Rainer Werner Fassbinder en vooral Lars von Trier, met wie hij werkte aan Europa, Breaking the Waves, Dancer in the Dark, Dogville, Melancholia en Nymphomaniac.

Internationaal brak Kier door met zijn rol in Gus Van Sants My Own Private Idaho (1991). Nadien zat hij nauwelijks nog zonder werk. Zijn lange lijst aan filmcredits omvat onder meer Ace Ventura: Pet Detective, Johnny Mnemonic, Even Cowgirls Get the Blues, Barb Wire, Armageddon, Blade, The End of Violence, End of Days, Shadow of the Vampire, Surviving Christmas, BloodRayne, Grindhouse, Iron Sky, Downsizing, Brawl in Cell Block 99, American Animals, Dragged Across Concrete, Bacurau, Swan Song en zijn laatste film The Secret Agent.

Voor televisie deed Kier eveneens een het nodige werk, met onder meer een vaste rol in Kingdom Hospital, een vertolking van Hitler in Amazons Hunters, en stemrollen in animatiereeksen als Justice League en The Batman.

Daarnaast sprak hij stemmen in voor videogames, waaronder de Command & Conquer-reeks, Call of Duty: WWII, Martha Is Dead en het nog te verschijnen OD van Hideo Kojima.

Brendan Fraser noemt de beslissing van Warner Bros. om Batgirl te schrappen een duidelijk voorbeeld van hoe Hollywood films steeds meer als handelswaar behandelt. De Oscarwinnaar stelt dat het voor studio’s tegenwoordig soms “waardevoller is om een film af te schrijven en de verzekering op te strijken dan hem een kans te geven in de markt”.

Fraser zou de schurk Firefly spelen, tegenover Leslie Grace in de hoofdrol. De film van regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah was bedoeld als een nieuwe stap in het DC Extended Universe, met ook rollen voor Jacob Scipio, Ivory Aquino, J.K. Simmons en Michael Keaton, die opnieuw zou opduiken als Batman.

De opnames vonden plaats in Schotland tussen november 2021 en maart 2022. Terwijl de film in postproductie was, besliste Warner Bros. in augustus 2022 om het project volledig te schrappen als kostenbesparende maatregel. Er is nooit publiek beeldmateriaal getoond. Volgens Fraser was het verlies immens: “Er waren vier verdiepingen aan sets in Glasgow. Ik glipte vaak de art department binnen om te kijken.”

De acteur betreurt vooral de gemiste culturele impact. Grace zou de eerste Batgirl zijn die een eigen film kreeg, en een van de weinige vrouwelijke superhelden met een soloproject binnen het genre. “Het tragische is dat een generatie meisjes nu geen heldin heeft om naar op te kijken en te denken: ‘Zij lijkt op mij.’” Tegelijk denkt hij dat oudere fans het geweldig zouden hebben gevonden om Keaton opnieuw als Batman te zien.

Nu Warner Bros. te koop staat en het DC-universum onder leiding van James Gunn en Peter Safran is omgevormd tot DC Studios, lijkt de kans op een toekomstige release van Batgirl kleiner dan ooit.

Wicked: For Good is wereldwijd bijzonder sterk gestart. De Wicked-sequel scoorde een openingsweekend van 150 miljoen dollar in Noord-Amerika en 226 miljoen dollar wereldwijd. Dat ligt stevig boven de start van het eerste deel, dat respectievelijk 112 en 164 miljoen dollar haalde.

Het vervolg verbreekt verschillende records: het is de grootste Noord-Amerikaanse en wereldwijde opening ooit voor een Broadway-adaptatie, een filmmusical die in november uitkomt en voor de twee vrouwelijke hoofdrolspelers en de regisseur.

Daarnaast noteert Wicked: For Good de tweede grootste Noord-Amerikaanse opening voor een film van studio Universal, de tweede grootste opening van 2025 en de tweede grootste pre-Thanksgiving-start.

Ondanks gemengde recensies kreeg de film een sterke A-CinemaScore van het publiek. Vooral in het Verenigd Koninkrijk en Australië deed Wicked for Good het bijzonder goed.

De rest van het films in de zalen kreeg zware concurrentie. Now You See Me 3 zakte 57 procent naar 9,1 miljoen dollar. Predator: Badlands volgt met 6,25 miljoen dollar, The Running Man met 5,8 miljoen dollar en Rental Family met 3,3 miljoen dollar.

Gisterenavond werd Zondag de negenste van Kat Steppe na zijn wereldpremière op het filmfestival van Tallinn gelauwerd met een Special Jury Prize voor Best Editing door monteur Jan Van Der Weken.

Moving between past and present in a non-linear timeline, the film lets us feel the lead character’s confusion”, klonk het bij de jury. “His violent outbursts, frustration and anger, and the childhood wounds that never left him. Yet somehow, through all this chaos, we watch him connect with a surprising new life, one in which he faces a lifetime of pain, finding his footing again, and discovering new strengths, independence and even love.”

A24 heeft de officiële trailer vrijgegeven van The Moment, waarin popster Charli XCX een metaversie van zichzelf speelt.

Gebaseerd op een origineel idee van Charli volgt The Moment een rijzende ster die worstelt met de verwachtingen van de industrie en de druk van haar groeiende faam terwijl ze zich voorbereidt op haar eerste arenatournee.

De film werd geregisseerd door Aidan Zamiri en heeft een grote ensemblecast, met onder meer Kylie Jenner, Alexander Skarsgård, Rachel Sennott, Rosanna Arquette, Kate Berlant, Rish Shah, Jamie Demetriou, Arielle Dombasle, Hailey Benton Gates, Trew Mullen, Mel Ottenberg, Richard Perez, Isaac Powell, Tish Weinstock, Michael Workéyè, Shygirl en A. G. Cook.

The Moment wordt de eerste productie van Charli’s eigen Studio365. Het popicoon is de komende tijd opvallend aanwezig op het witte doek, met rollen in Erupcja van Pete Ohs, Julia Jackmans 100 Nights of Hero en Sacrifice, een actiekomedie van Romain Gavras. Daarnaast is ze te zien in Daniel Goldhabers remake van Faces of Death, Gregg Araki’s I Want Your Sex – naast Olivia Wilde, Mason Gooding en Cooper Hoffman – en Cathy Yans The Gallerist, met in de hoofdrollen Jenna Ortega, Natalie Portman en Catherine Zeta-Jones.

“Ik geniet enorm van mijn acteerreis,” vertelde Charli eerder. “Ik voel me bijzonder geïnspireerd en ongelooflijk creatief, en ik wil alleen projecten doen die me energie geven.”

Wereldberoemd dj en Hazard-acteur Dimitri Vegas blijft de werelden van muziek en cinema vermengen met Pum Pum, een ambitieuze nieuwe videoclip die hij maakte met David Guetta en Loreen. De clip werd geregisseerd door Ruairí Robinson (The Last Days on Mars) en heeft Neill Blomkamp (District 9, Elysium) als uitvoerend producent.

De productie combineert elektronische muziek met grootschalige filmische storytelling, ondersteund door innovatieve technieken en next-gen visuele vormgeving. Het resultaat is een groots opgezet universum dat een filmisch narratief koppelt aan de esthetiek van een muziekvideo.

Volgens Robinson ontstond het concept meteen bij het horen van de track: een postapocalyptische motorachtervolging, aangevuld met een wraakverhaal in de stijl van Kill Bill, uitvergroot tot “absurde proporties” met robots, actie en wraak.

Blomkamp benadrukt dat artiesten zoals Vegas een nieuwe ruimte creëren waar storytelling, muziek en visuele innovatie samenkomen, en noemt het “een glimp van hoe de filmische taal zich in de muziekwereld zal ontwikkelen.”